Practical example

Arguing for the sake of learning

Teachers
Antje Simon
Last update
University(s)
Subject group(s)
Target group(s)
Format | Mode

|

In a course on academic work, staged debates offer an opportunity to acquire interdisciplinary skills in a specialised subject.

A scenario/case is derived from a specialised topic. As the basis for a discussion, students must first deal with the technical aspects and master the necessary basics. The case also gives rise to different perspectives that need to be adopted and represented in the discussion. Suitable, technically sound arguments must be found and the opponent's arguments refuted.

Vorteil des Streitgesprächs ist die aktive Auseinandersetzung mit dem Lernstoff, wodurch die intensivere kognitive Informationsverarbeitung angeregt wird. Um ein geeignetes Streitgespräch zu inszenieren, muss ein Thema gewählt werden, welches Pro- und Kontra-Argumente enthält.

Example topic timber construction: There is a problem with a construction. In a dispute, the views of the client and the timber industry representative must be represented.

The challenge of teaching

Goals of your practical example

Prerequisites for implementation

Suitable for all types of courses

Procedure

Die Zeit zur Vorbereitung, Länge des Streitgespräches, die Anzahl von Rollen und Vertreter der Rollen kann variiert werden. Damit lässt sich die Methode vielseitig einsetzen und den Gegebenheit anpassen.

Es ist eine abwechslungsreiche, aktivierende Form der Auseinandersetzung und kritischen Diskussion typischer Fragestellungen des späteren Berufslebens.

Auf die Arbeit an einem möglichst konkreten und realistischen Fachgegenstand / Fachthema sollte geachtet werden. Sie unterstreicht die Relevanz der Methode und schafft die Verknüpfung zu anderen Themen und Lehrveranstaltungen.

Material for the practical example

Helpful links and sources

Für die Durchführung eines Streitgesprächs bedarf es eines ausreichend detailliert dargestellten Problemfalls / Szenarios. Studierende müssen in der Lage sein, in überschaubarer Zeit den Fall zu verstehen und Argumente entwickeln zu können.

Related practical examples

Related teaching concepts

Teaching concepts by keywords

Your suggestion or question

We hope that the practical examples will be viewed critically, utilised and developed further and thus remain alive. Therefore, please use the comment function to give your assessment of this practical example. Share your experiences in the implementation or refer to similar didactic methods (please include references or links). 

Your assessment will first be checked by us and then approved.

Contact person for the teaching concept

Picture of Sebastian

Sebastian

Consultancy Good

Contact us

Selection of topics